CZY JESTEŚ TWÓRCZYM NAUCZYCIELEM ?

Najważniejszy i najlepszy nauczyciel to taki, który swą pasją porwie uczniów do aktywności, pracy i sprawi, że szkoła będzie miejscem rozwoju i postępu. Nie działaj więc schematycznie, lecz wypracowuj cały czas nowe sposoby działania i pracy. Przyzwyczaj się, że stałym elementem w Twoim nauczaniu musi być ZMIANA. Bądź pomysłowy, a także otwarty na pomysłowość innych. Ucz konstruktywnej krytyki. Doceniaj twórcze myślenie u wychowanków i stwórz takie warunki, by oni sami docenili swoje pomysły, swą kreatywność i wartość. Ucz wdrażania twórczych rozwiązań problemów – na przykład w sprawie szkolnej agresji czy niezdrowej rywalizacji. Nie narzucaj sztywnych schematów, nagradzaj oryginalne i nietuzinkowe pomysły i zaangażowanie uczniów.
Dziś świat pędzi do przodu jak nigdy, wymaga ciągłego dostosowywania się, zmian, nauki nowych rzeczy – postaw więc w wychowaniu i nauce dzieci na zaradność, innowacyjność, spostrzegawczość i otwartość na współczesną naukę.
Bądź pionierem w rozwiązywaniu problemów, ale przede wszystkim dawaj przykład swoim postępowaniem, bądź uczciwy i sprawiedliwy wobec uczniów bez względu na sytuację trzymaj się zasad. Bądź inspiracją dla dzieci i dla innych nauczycieli.
Dobry nauczyciel to człowiek umiejący nawiązywać kontakty i dobrze się komunikować. Musi umieć wyrażać własne emocje i uczucia i umieć wpływać na innych przez empatię i dialog. Przydadzą mu się bardzo umiejętności negocjacyjne i umiejętność wsparcia w sytuacjach kryzysowych.
Przekaz i słowa nauczyciela muszą być poparte działaniem i własnym przykładem, w przeciwnym bowiem razie uczniowie stracą do niego zaufanie i szacunek. W roli nauczyciela na pewno nie ma miejsca na obłudę i znudzenie czy wypalenie. Szkoda będzie wówczas wielka zarówno dla samego nauczyciela, jak i dla uczniów, którzy dostaną przekaz, że nie istnieją autorytety.
Dobrym nauczycielem jest ten, kto potrafi odkryć u uczniów potęgę, która w nich drzemie – a nie da się tego zrobić bez zaangażowania i wysiłku. Nie stawia siebie ponad młodzieżą, lecz wśród niej. Zauważa sygnały wysyłane przez młodzież i nie bagatelizuje ich.
Relacje z uczniami powinny być zgodne z zasadami dobrej komunikacji, częstych rozmów i wzajemnego zaufania. Warto stosować w rozmowach takie zwroty:
– wytłumacz mi swoje zachowanie, żebym mógł je lepiej zrozumieć
– zastanawiam się co miałeś na myśli –dlaczego to powiedziałeś – wytłumaczysz mi?
– wiem, że trudno ci o tym mówić, ale może teraz chciałbyś coś o tym powiedzieć?
– próbuję zrozumieć twoją sytuację – co wtedy czułeś?
Pamiętaj, ze stosowanie kar doprowadza tylko do pojawienia się złych emocji (złości, lęku), a to nie przynosi efektów, a tylko pogłębia przepaść w zaufaniu i współdziałaniu, a także ukazuje bezradność nauczyciela. Stawiamy więc granice, wymagamy, wspólnie ustalamy nasze zasady i normy.
Wiedz, że trudności, z jakimi Masz do czynienia to wołanie uczniów o pomoc – zwykle o zainteresowanie ze strony rówieśników, rodziców czy właśnie nauczyciela. Warto więc doceniać wszelkie starania dzieci, zauważać postępy i chwalić.
Autorem artykułu jest KOGIS Portal Turystyki Dziecięcej